31 augusti 2016

Världens godaste äppelkaka

I helgen bakade jag och barnen en fantastiskt god äppelkaka! Kanske världens godaste :) Jag hittade receptet på Aftonbladet och jag måste bara få dela med mig av det. Vaniljkrämen till blev som en himmelsk vaniljvisp och aldrig mer att jag köper en när det går att göra en så fantastiskt god helt själv och utan nåt vidare bekymmer.

Äppelkaka:
Smält 150 g smör och blanda med 1 1/2 dl socker. Låt svalna.
Rör i 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 1 1/2 dl mjölk.
Grovriv cirka 150 g mandelmassa och blanda ner i smeten.
Bröa formen, häll i smeten, skala och skiva äpplen (så många man själv vill ha) som du trycker i smeten.
Ös på med kanel, hackade hasselnötter (valde jag bort då sambon är allergisk) och pärlsocker

Grädda i ugnen på 175 grader och i cirka 30 min.

Vaniljkräm:

3 äggulor
3 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
2 tsk äkta vaniljpulver eller vaniljstång
3 dl vispgrädde


Blanda äggulor, florsocker och vaniljsocker. Vispa detta pösigt.
Vispa grädden för sig och blanda sen med äggsmeten till en tjock kräm.

(Om du förvarar den i kylen över natten kan den dela sig men det är bara att vispa upp den lite så är den ok)


Baka, ät och njut!


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ