6 maj 2016

Kamin-funderingar

Ända sedan vi köpte huset har funderingar på att sätta in en kamin i vardagsrummet funnits. Vi har ju en skorsten mitt i rummet mellan köket och vardagsrummet men den har inte använts på många år. Om drygt en vecka påbörjas arbetet med att byta det sista av vårt tak och då ska även kupan och skorstenen fixas till (så inte fler skat-ungar får för sig att trilla ner). Jag vet inte mycket om kaminer egentligen förutom att man måste besiktiga skorstenen för att se om den kan användas och att man i vissa fall sätter in rör i skorstenen. Någon behöver alltså komma hit och bedöma om vi har möjligheten att få en kamin. Jag hoppas verkligen det för mysfaktorn höjs ju väsentligt i rummet! Om vi nu får klartecken så kommer istället det svåra med att hitta och välja den perfekta kaminen. Hörnet där den i så fall ska stå är ganska litet så det måste vara en liten smidig sak som inte tar över hela rummet utan smälter in på ett snyggt sätt. Jag gillar att blanda ny och gammal stil så kaminen får gärna vara lite åt det moderna hållet trots att huset är byggt i 20-talsstil. Jag hittade några olika varianter som jag gillade hos Kamingruppen.se. Älskar den grå färgen på första och en vägghängd är ursnyggt även om jag misstänker att det inte fungerar i vårt hörn här hemma. 


Ska bli spännande att se hur "skorstensdomen" blir! Jag återkommer! 




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ