28 oktober 2015

Orkidé-tips

Det är nåt otroligt vad alla mina orkidéer blommar! Jag har till och med, helt omedvetet, lyckats odla fram flera små orkidé-plantor av några! På en planta har där plötsligt kommit hela fyra stänglar med knoppar. I många år slet jag håret av förtvivlan över att jag aldrig lyckades hålla min orkidéer vid liv, eller bara att få dom blomma om någon gång! Jag fick höra att man bara skulle låta dom vara, aldrig vattna mm mm. Min syster sa att jag skulle sätta dom i vatten över en natt då och då vilket jag då gjorde med en av de döende jag hade. Det vara bara så att jag råkade glömma att hälla ut vattnet igen och någon vecka senare hade plantan fått ett nytt liv och började sen blomma! Efter det står alla mina orkidéer i vatten konstant och de mår så himla bra och blommar ofta. De står lite här och var i husets fönster så vilket läge de har, förutom ljust, verkar inte heller spela någon som helst roll.

 

Kanske kan vara ett tips att testa på om du, precis som jag en gång, försöker lyckas med dina orkidéer.

 


 
 

2 kommentarer :

  1. Så jag också gör! Gärna i höga krukor så att de liksom lever på vattenångan. Funkar perfekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kanon! Jag kör både och, vissa står helt i vatten, andra är i högre krukor. De verkar gilla det så jag är himla glad! :)

      Ha en fin helg!

      Radera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ