16 september 2015

Kvällsfika & Recept

Sällan har det blivit fredags- eller lördagsmys här hemma sedan ett bra tag tillbaka och socker har vi dragit ner drastiskt på dessutom sedan sambons semester tog slut. Ett väldigt bra beslut som inte har varit särskilt svårt att hålla faktiskt. Men jag är en gottegris, så är det bara, och jag älskar att fika så jag försöker hitta bättre alternativ som smakar gott utan att vara fullt så onyttiga. Jag fick ett kanonbra recept av en vän på en "snällkaka" som innehåller mycket lite smör framförallt men ändå socker och vetemjöl. Nu har jag provat att byta ut det vanliga sockret mot kokossocker (som är ett betydligt bättre alternativ) och vetemjölet mot majsmjöl (inte för att jag är rädd för gluten utan för att det ska vara snällare mot kroppen med majsmjöl tydligen) och resultatet blev himla bra! Alva "vill äta fyra bitar mammaaaaaa!" och ja den är supergod! Som en kladdkaka/sockerkaka beroende på hur länge man har den i ugnen.
 
Ikväll festade vi till det en helt vanlig onsdag och mumsade i oss denna läckerhet som ni nu ska få recept på.
 
 
 
 
8 bitar
 
1/2 msk smör/margarin
2 dl socker (kokossocker tog jag)
1 1/2 dl vetemjöl (majsmjöl alternativt)
1 ägg
2 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker (jag tog lite vaniljpulver och lite vaniljsocker istället)
1/2 dl kakao
1 1/2 dl lättmjölk
 
Rör ihop smör/margarin och socker (smöret behöver inte smältas)
Rör ner ägget
Blanda de torra ingredienserna väl
Rör ner hälften av mjölken och mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt resten och rör om till en jämn smet
Häll smeten i en form med löstagbar botten
Grädda nederst i ugnen 30-40 minuter beroende på hur kladdig du vill ha den
 
 
Servera med några goda bär eller frukt
 
 

Mums!

Hoppas ni haft en fin onsdag

  
 
 
 
 
 
 

 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ