10 september 2015

Kontrasternas blogg & Värld

Det slår mig ofta, och just nu ännu mer, hur min blogg är full av kontraster. Ena stunden skrivs ett inlägg om söta skor till barn och i andra om hur barn tvingas fly för sina liv och hur man kan hjälpa dom. Det slår mig också att min blogg är precis som världen och livet självt... Hur stora skillnaderna är mellan fattiga och rika, u- länder och i- länder, kvinnors & barns rättigheter som är som dag & natt beroende på var vi är födda, att några människor dör av svält och andra dör av för mycket mat, några förlorar kampen mot cancer medan andra är friska hela livet, ja listan kan ju göras så otroligt lång!
 
 Det är skrämmande hur världen ser ut på många ställen och vad vi människor är kapabla att göra mot varandra samtidigt som vi också är fantastiska på att visa medmänsklighet, kärlek och hjälpa de som är i nöd. En kontrast som heter duga!
 
Jag läste idag att vi i Sverige förra året skänkte mer pengar än någonsin till välgörenhetsorganisationer och det fick mig att känna en enorm stolthet över att mina bidrag tillsammans med alla andras blev så enormt mycket pengar!
Vilken kraft vi har om vi alla hjälps åt!
Nästa år tycker jag vi slår nytt rekord, eller hur?
 
 
Vad jag också ville säga var att jag är en person som har otroligt mycket empati. Så mycket att jag faktiskt mår riktigt dåligt emellanåt över att höra, se eller läsa om allt hemskt och tragiskt som händer både här och runtom på vår planet. Jag lägger gärna allt på mina axlar och sörjer på nåt sätt med andra. Det är en bra egenskap att vara empatisk men går det för långt är det inte hälsosamt i längden. Därför behöver jag ha en liten bubbla av materiella ting, sådant som inte är viktigt utan bara kul, för att fly från mina jobbiga tankar och oro/mardrömmar det för med sig. Men jag vill mer än gärna hjälpa andra och har därför insamlingar till höger och vänster, skänker till olika ändamål, har fadderbarn och säljer på min instagrambloppis (@enslagsbloppis) där en del av intäkterna går till Barncancerfonden.
Jag gör vad jag kan och tror/hoppas att alla som har medel till det gör likadant!
 
Till sist vill jag tala om hur glad jag är för att ni vill följa mig trots det kanske röriga innehållet
och ni får gärna berätta vilka ni är för det är så spännande.

 
 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ