16 juni 2015

Kalashelgen




Förra helgen var det kalas för våra flickor som fyllde år nu i början på juni. Alva fyra och Siri ett år. Otroligt vad dessa åren har gått fort! Jag försöker beskriva lite om allting men fråga gärna om det är nåt ni undrar. Recept på godsaker kommer i separata inlägg sen. Jag spenderade halva fredagsnatten med att dekorera och på lördagen hade vi fullt upp hela förmiddagen att duka och försöka få sittplats till alla som skulle komma. Det gick preciiiis men hade inte vädret varit hyfsat så folket kunde gå ut lite mellan maten och fikat så hade jag nog fått panik nästan. Vi har inte nåt stort hus och jag vägrar ha kalas där gästerna inte har ordentliga sittplatser. Skulle annars bjuda ännu fler men men, så är det.
 
 
Färgtemat på flickornas kalas var vitt, ljusrosa & silver/silvermetallic. Det är ju inte särskilt tidskrävande att besämma sig för några färger att kombinera med och sen köpa därefter. Blir så harmoniskt och vackert för ögat!
 
Dukning
 

Vimplarna är i tyg med spetskanter och beställdes från Partytajm
 

Sifferballonger i silvermetallic




Till mat bjöd vi på smörgåstårtor som var otroligt goda! Gottebordet blev sen också riktigt bra och jag använde oväntat många på timmar på det eftersom jag misslyckades med några grejer och fick göra om. Surt men det vara bara att kavla upp ärmarna och köra på. Jag tycker inte om att baka men vid särskilda tillfällen som detta vill jag gärna göra några särskilda sötsaker.

 Delicatobollar med rosa kokos och några gjordes med rosa sweet melts och silverströssel
 
Marängklubbor som blev en hit framför allt på barnkalaset


Jag skulle göra rosa macarons men det blev pannkaka av alltihop av någon märklig anledning. Har gjort de tidigare utan problem men det var nog nån mening med det hela för istället kom jag på att servera nån slags frukt/bär dessert där de misslyckade macaronslocken blev goda i. Blev så gulligt i cupcakesformar som toppades med söta flaggor. Supergott och fräscht!
 
 
Sist men icke minst, tårtorna! Nej, de gjorde jag inte själv men jag bestämde hur de skulle se ut i alla fall och satte på vimplar :) Alltid nåt! Siri fick en liten prinsesstårta med en ros som symbol för hennes 1 år och Alva fick en större tårta som var "tvärtom" i färgerna och med fyra rosor för hennes 4 år. Prickiga tårtljus från Fridas kalas och tårtvimplar från Lycka by Lisen.
 
 

Foto: Johanna Andersson
 

 


På söndagen var det Alvas allra första riktiga barnkalas och det var ett prinsesskalas såklart. Det dukades i rosa och vit-prickigt och randigt. På bordet fanns små konfetti-diamanter och i barnens påsar fick de förutom godis och Barbieägg även en ballong och en magisk diamant som uppskattades väldigt mycket.
 



 
Jag höll på att glömma plocka fram Alvas fina födelsedagståg men kom på i sista sekund. Inte så många år till det kan användas tyvärr!
 

Denna vackra girlang (Panduro) köptes förra året och är ett måste på kalasen här. Är fin både som bordsdekoration eller att hänga upp.


Lyckad kalashelg med glada flickor blev det även om Siri blev rysligt förkyld mitt i allt firande.

Tack till alla som firade våra flickor på olika sätt!!



 
 
 

2 kommentarer :

  1. Men gud så mkt fin och vad det ser gott ut. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det var himla gott alltihop :)

      Radera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ