8 januari 2015

Minskat sockerintag & Recept

Jag och sambon har sedan i söndags förbud mot kakor, godis och såna där sockerbomber under alla dagar utom lördagar (och när det är kalas såklart)! Jepp, det var dags att ändra våra vanor. Nej, vi är inte överviktiga ett dugg men det är ändå inte bra att äta för mycket socker, varken för kropp eller de stackars tänderna. Jag har minskat ner mycket på amningen nu och tror bara det kommer göra att mitt galna sockersug avtar. Fyra dagar har gått och det var i söndags bara som jag hade många svaga stunder och ville gå till närmsta konditori. De andra dagarna har gått oerhört lätt (hittills). Vår största fälla är fikastunderna då det oftast blir nåt form av bakverk. En kopp kaffe/te och inget annat känns så himla trist så för att komma ifrån det där blir bakverk i fortsättningen ersatt med hälsosamma bars. Jag gjorde en variant som blev himla god och uppskattades även av Alva och Jesper. Här kommer receptet:

12 portioner

Ingredienser:

1 banan
5 urkärnade dadlar
1,5 dl fiberhavregryn
1,5 dl linfrö 
1 dl solrosfrö
1 dl riven kokos
1/2 dl mandlar
1/2 dl naturella cashewnötter 
1/2 dl torkade tranbär (eller russin om man vill ha det)
3 tsk kakao
1 krm salt
75g mörk choklad (minst 70%-ig)
Kokosflakes eller riven kokos

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa dadlar och banan med stavmixer eller matberedare till en slät kräm. Tillsätt sedan allt utom choklad och kokosflakes, mixa till en smet, eller gör som jag (har ingen matberedare) och hacka nötterna och tranbären och blandar ihop till en smet.

Bred ut smeten till en rektangel, cirka 1 1/2 cm tjock, på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Låt svalna.

Smält chokladen och fördela över kakan när den svalnat. Strö över kokosflakes/flingor och låt chokladen stelna innan du delar kakan i lagom bitar. Förvara i kyl eller frys.




Har ni också nån last som ska besegras detta året? 





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ