10 december 2014

Miljövänligt tänk även vid renovering

Jag har det senaste året fått ett betydligt bättre miljötänk på många områden. Källsorteringen är inte så betungande längre och görs mer noggrant, ekologisk mat köps så mycket vi anser oss ha råd med och till och med ekologiska skor har jag inhandlat mm. Det är viktigt att göra vad man kan för att minska på gifterna som vår stackars natur drabbas hårt av och på den läskiga växthuseffekten. Det finns säkerligen mycket mer vi kan göra som vi inte är upplysta om för det finns kategorier där miljötänk kanske inte är så vanligt. Jag tänker på byggbranschen framförallt. I klädesbutiker kan man oftast köpa plagg som är tillverkade med ekologiskt tyg, det är jag väl medveten om och tycker är mycket viktigt, men när det gäller byggmaterial så måste jag erkänna att jag inte ens funderat i de banorna. De senaste fyra åren har vi konsumerat stora mängder byggmateriel, färg, el-produkter mm mm eftersom vi totalrenoverat huset. Vad jag kan minnas har jag aldrig sett några skyltar i byggvaruhandeln där det står "ekologiskt" eller "miljövänligt" på vissa produkter. Kanske har jag bara missat det eller så är det inte lika tydligt där som till exempel i en mataffär där ekologiska varor märks ut.

Inom en snar framtid är planen att vår vind ska isoleras för att spara in på driftskostnaderna som kunde vara lägre då mycket värme försvinner ut genom taket. När det gäller att välja isolering så tänkte jag först att det kommer köpas på det gamla vanliga stället tills jag fick veta att det faktiskt finns isolering som bidrar till att minska växthuseffekten. Cremab är ett företag vars grundstenar är just miljö och ekologiskt tänkande samtidigt som de är experter på energibesparande isolering. Efterfrågan på miljövänliga och återvinningsbara produkter har, vad jag förstått, ökat mycket och lär fortsätta med det, inte bara vad gäller sådant som vi stoppar i magen, så att företag lägger stor vikt vid dessa saker tror jag är ett vinnande koncept i längden.

Hädanefter ska jag läsa på mer och leta miljövänligt oavsett var jag är eller vad jag planerar att handla. Tillåter plånboken så köps i första hand det som är bäst för vår planet!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ