12 oktober 2014

Historien om dopförberedelserna

Det har varit en hektisk vecka med en massa dopförberedelser för igår döptes vår lilla Siri Filippa, nu fyra månader gammal! En lång historia är det, allt om förberedelserna mm och eftersom jag inte hunnit göra några inlägg här efterhand så får jag nog dela upp det lite med bilder mm i flera inlägg. 

Jag hade sedan ett bra tag en klar bild i huvudet vilka färger dopfika, dekorationer mm skulle gå i och fick i förra veckan hem olika beställningar. Sambon har fått köra lite hit och lite dit för att köpa vissa speciella saker också så jag har bossat rätt rejält med honom  Jag hade bestämt mig för att göra allt utom tårtorna själv men att faktiskt prova på, för första gången, att göra egna tårtdekorationer. Man måste ju utmana sig själv lite, eller hur?

I början på veckan satt jag och Alva med bordsdekorationerna och två väldigt sena kvällar (gick till sängs mitt i nätterna på måndagen och tisdagen) sysslade jag med tårtdeko-utmaningen jag givit mig själv. Det var himla kul även om jag inte direkt gjorde nåt vansinnigt avancerat. Men för att aldrig arbetat med sockerpasta innan så blev jag nöjd med resultatet.

Pompom-berg i pastell

Leverans i ljuva färger!

På tisdagsnatten när jag gått och lagt mig och kände mig belåten eftersom allt gått så smidigt och enligt planerna, började jag känna mig sjuk. Hela onsdagen mådde jag pyton och hade så ont i varje led och muskel. Det blev med andra ord inte gjort ett enda dugg till dopet den dagen. På torsdagen var jag mör och inte helt frisk men hade under natten ändå fått en ny idé till dopet som jag bara var tvungen att förverkliga, "kokostopp på pinne". Ja ni får se resultatet i kommande inlägg med bilder.

Torsdagen spenderade jag med att förbereda lite inför bakningen, packa lite av allt som skulle med till kyrkan/lokalen mm och på kvällen satt jag uppe länge med mitt "kokostopps-pinn-projekt" och förundrades över hur pysslig jag var (det är jag ju egentligen inte). 

Fredagen blev hektisk med diverse bakning och annat som resulterade i både lyckade och misslyckade Silviarutor, en herrans massa smet i magen, dukning i lokalen och ännu mer bakning. Fick god hjälp av svärmor och mormor som passade barnen, högg in här & där och kom med glada tillrop och tips. Sista lagret pannacotta gjordes på kvällen när sambon kommit hem, sen var allt så klart det kunde bli inför lördagen...trodde jag. Var ju rätt så trött och tänkte att jag bara skulle stryka min nya underbara klänning litegrann innan jag hoppade i säng med kudden och fick välbehövlig sömn inför det som komma skulle. Började redan bli nervös eftersom jag skulle klara av att sjunga för min lilla Siri under dopceremonin så nerverna var på helspänn. När jag tog tag i strykjärnet tänkte jag "det värsta som kan hända nu är att det blir fläckar från strykjärnet" och vad tror ni händer?? Jo, strykjärnet fräser ut massor med brun rost på min sprillans nya fina klänning!! Där rök min tidiga sängång! I med klänningen i tvättmaskinen och bad en stilla bön att fläckarna skulle gå bort. Tack & lov försvann de i tvätten och jag kunde pusta ut.

Natten blev lite stökig så pigga var vi väl inte direkt när klockan ringde men kl 7 for jag upp och duschade. Tårtorna hämtades av sambon kl 7:30, frukost intogs och sedan skulle jag sätta igång med tårtdekorationerna för att ha tid till eventuella fel. När jag öppnade kartongen ville jag bara gråta. Jo, den var en vit prinsesstårta som beställt, men med nästan halva full av grädde, röda rosor och gröna blad! När de beställdes var jag noga med att säga att jag skulle ha egna dekorationer så endast en liten rosa ros fick finnas på tårtan. Ja det var bara att ta upp luren och ringa konditoriet. Jesper fick köra tillbaka med tårtorna och konditorn gjorde om dom medan han väntade och fick både ursäkter och en kopp kaffe. 

Medan han satt och drack sitt kaffe gav jag mig på min frisyr, vilket jag är sämst på att fixa. I torsdags berättade jag för min frisör vad jag hade tänkt mig och hon gav mig några snabba tips & råd. När sambon kom hem cirka 20 minuter senare var jag klar med håruppsättningen som blev helt perfekt (i mina ögon) efter första försöket! Flyyyyyt mitt i allt var precis vad som behövdes. För att aldrig ha gjort en "inbakad fläta fast tvärtom" så blev jag lite småstolt över min bedrift. 

Kläder och hår på plats. Har sällan känt mig så fin och bekväm i både hår och outfit!

Jaaa sen var det fullt upp att skära frukt & kakor och lägga upp fint på faten, packa de sista grejerna till både dopet, barnen och oss, sminka mig, klä barnen, klä oss och så till sist göra färdigt tårtorna som nu var som de skulle! Allt gick bra förutom att jag hastigt fick göra ett nytt S på ena då jag klantade mig lite. Just under det kritiska ögonblicket när bokstäverna skulle läggas på blev jag lite stressad av diverse ting. Tur jag hade räknat med några missöden vad gällde sockerpastan.

När sista bokstaven var på plats kom alla som skulle agera chaufförer åt både människor och alla bakverk mm. Jag försökte mata Siri under tiden det dirigerades vem som skulle köra vad och till kyrkan kom vi till slut allihop i god tid. Snacka om välplanerat...eller var det bara tur? 

Här är en bild på ena tårtan som jag kämpade så med och fler kommer i nästa inlägg!


Tack för att du orkade läsa! 

Orkar du mer så kommer bilder och sångklipp inom kort i kommande inlägg.






2 kommentarer :

  1. Men waoow! Ser helt fantastiskt ut och ser fram emot mer läsning :)

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ