28 april 2014

Ultraljud & Shoppingdag

I solsken for jag på förmiddagen till Helsingborg för att göra ett tillväxtultraljud. Fjärilar i magen var det! Allt gick bara bra. Läkaren var mycket trevlig och hon kom till och med ihåg mig fast det är tre år sedan (nästan på pricken faktiskt) som jag var där senast och gjorde ett ultraljud för att kolla så livmodern låg rätt till. Snacka om minne! Jag kände igen henne också men var inte riktigt säker eftersom hon hade kortare hår denna gången. I alla fall var hon supergullig och proffsig! Jag hann inte se så mycket av lill*n då tillväxtultraljud inte är som det där halvtidsultraljudet och bebisen dessutom är mycket större. Men jag såg ett friskt och fint hjärta slå! Allt såg bra ut men bebisen verkade vara mindre än vad Alva var och beräknades till en vikt på cirka 1800g, vilket tydligen är ganska lite för den vecka jag är i, och för att kolla så tillväxtkurvan fortsätter uppåt ska jag på ännu ett ultraljud om två veckor. Det är ju inte en metod som är 100% säker så jag är inte orolig att bebisen ska vara alltför liten ändå. Viktigast är bara att den är färdigutvecklad så det inte behövs nån neonatalvård, vilket tydligen kan behövas hos små bebisar som ändå är fullgångna. Vi får se vad som sägs om två veckor helt enkelt.

Efter ultraljudet blev det den längsta shoppingturen jag någonsin gjort. Jag hade planerat det hela oerhört väl för att få köpt så mycket som möjligt av sånt som behövs till bebisen och andra grejer till hus, trädgård, Alva och Alvas kalas. Jag vill nämligen inte åka till IKEA och Väla fler gånger än nödvändigt så tyckte det var lika bra att ta allt på en gång nu när jag fick möjlighet att gå där i lugn och ro, helt allena. Snacka om lyx!

Det blev flera påsar från Lagerhaus, Panduro, KappAhl och Zara och en hel vagn full med grejer från IKEA. Sambon fick hämta mig för det hade inte gått att åka buss hem som jag hade tänkt försöka. Visar inte alla inköp nu, det kommer lite efterhand, men några neutrala bebiskläder köptes, Newbie förstås (hade gärna velat veta könet av den anledningen att klädköp hade varit så mycket enklare & roligare), samt lite smått och gott till Alva inför sommaren. Snygg solhatt och UV-badkläder är ett måste!

Så overkligt att en liten liten person snart ska ha dessa minimala kläder på sig...


Finaste lilla vita scarfen hittades på Zara Kids för 129kr. Alva älskade den!


Ja det blev ju en bra start på denna nya vecka och skönt att kunna bocka av en del grejer på "att göra och köpa innan bebis kikar ut"-listan. Men den är fortfarande lång! :)

Mot sängen!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ