5 mars 2013

Förvånande

 I vårt fina land är homosexualitet något som, tack och lov, är accepterat av de flesta (ja det finns ju alltid undantag såklart) och anses vara helt "normalt". Jag tänker på nu när stora idrottsprofiler som Anja Pärson och Kajsa Bergqvist kommit ut som bi/homosexuella, hur väl detta tagits emot och inga större rabalder, som jag har märkt av i alla fall, har skett p g a deras avslöjanden. Otroligt nog är det ju, som vi alla vet, fortfarande inte ok i många länder att leva med någon av samma kön, ja i vissa länder där medeltidens regler fortfarande gäller, är det ju t o m en dödssynd. Jag kan inte förstå att det skiljer sig så oerhört mycket från land till land trots att vi alla lever i samma årtionde! Tänk att behöva leva som någon man inte är i hela sitt liv, att leva i en lögn och aldrig ha möjlighet att visa sitt sanna jag...
Även i "toleranta" länder finns det människor som inte kan acceptera homosexualitet, samkönade äktenskap mm och man kan undra vilken värld de lever i och varför det anses vara så förfärligt att attraheras av någon av samma kön. Religionen spelar en stor roll tror ju jag och hur människor väljer att tolka den. Jag är varken bi- eller homosexuell men jag är oerhört glad över att få leva i Sverige som har kommit så långt i tolerans och acceptans. Att komma ut här är förstås alltid något svårt och stort (ja jag har en del bekanta som vet precis hur det är) men det är ändå inte "hela världen" eller hur jag ska uttrycka det. Man riskerar inte åtal, dödsdom eller förföljelse av staten i alla fall utan hotet är i så fall den enskilde individens familj eller människor runtomkring som inte vill förstå. Hur de fortfarande kan anses som nåt skamligt och äckligt går över mitt förstånd!

Anledningen till att jag skriver detta är en artikel som kommit ut som handlar om två pokerstjärnor som nu kommit ut som homosexuella. Att det inte är fler är förvånande faktiskt men kanske har deras öppenhet skapat mod åt fler stjärnor att berätta vem de är. För lätt kan det inte vara att lämna ut sig själv inför hela världen och inte veta vilka reaktioner man kommer få. Å andra sidan är det kanske lättare att vara en offentlig person i sådana lägen? Kända personer, stjärnor av alla de slag, är ju älskade av många och har alltid ett stöd oavsett. Annat är det kanske för personer med vanliga liv och som inte via media med ett klick kan komma ut, få reaktioner och sen bara gå vidare med sitt liv.

Ja, jag vet inte, jag bara spekulerar och visst är det inte klokt att vi fortfarande år 2013 ska behöva ta upp denna frågan? Alla har ju rätt att leva och må bra oavsett läggning men ännu har tyvärr inte alla på denna jord förstått det och frågan är om det någonsin kommer bli så...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ