30 mars 2013

Första renoveringsinlägget & Hallens förvandling

Äntligen kommer då första inlägget om vår renovering, rum för rum. Ett inte så litet projekt gav vi oss in på, att totalrenovera en charmig men nergången gammal 30-talsvilla. En plan lades upp och jag tror många trodde det skulle gå åt skogen eftersom vi skulle göra det mesta själva, men med en sambo som kan det där med planering och att jobba hårt för ett mål så gick det och vi kunde flytta in som planerat i november 2010. Då var kök, vardagsrum, hall, badrum och ett stort sovrum på ovanvåningen färdiga. Mycket har gjorts sedan dess och ni kommer nu få se förvandlingen med början i hallen. Det jag föll för när vi steg in i huset på visningen var såklart den fantastisk vackra trappan! Bara den är en historia för sig för lätt var det inte att få den snygg.

Mörkt, "pizza-väggar" och en rysligt ful plastmatta mötte oss i dörren!


 
 
Under den hemska röda plastmattan fanns en ännu fulare matta!


Bortrivna mattor, utslängda garderober och jag har börjat försöka slipa bort pizza-väggsskiktet. Jag såg ut som en snögubbe och hade gipsdamm i näsa, ögon och öron.



Slipning, slipning






Vännen Kleffi fick prova slipa lite också :)

Dörrarna skulle slipas och målas om och det var min uppgift att få bort all gammal färg först.


Dörrkarmarna genomgick samma behandling


Här har jag även påbörjat projektet "få bort brun läskig hinna på trappan". Det var som tjära!
 


Då kommer vi till förvandlingen. Vacker hög panel, massor med spackel, fin tapet och mycket målning senare så var vi färdiga med hallen! Såhär blev det till slut i vår numera ljusa och vackra hall och bilderna är från hur det ser ut här hemma just nu.




 
En viss skillnad!
 
 

3 kommentarer :

  1. Så fint det blev!!

    Trappan är härlig, jag är ett stort "fan" av trappor :-)
    Renoverade en funkisvåning med min far för många år sedan - oj vad kul det var! Och dammigt! Men tjusigt som attan blev det.

    /anna

    SvaraRadera
  2. Vilken skillnad,fint det blev kram Diana

    SvaraRadera
  3. Wow vad fint! Älskar sånna här bilder och det är sånt som får en att se en ljusning att man kan få det fint bara man ger det tid:)

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ