24 oktober 2012

Mjölkfria kosten

Hej på er! Har onsdagen varit bra? Snart är det fredag igen utan att man fattat var veckan blivit av. Livet går alltför fort fram känner jag. Alva är stora tjejen nu, ska börja i förskola om drygt en vecka och varje dag utvecklas hon så oerhört mycket. För ett år sedan minns jag knappt längre och det är ju skrämmande! Nu skulle jag vilja göra om allt från början igen för att en gång till få uppleva Alvas födsel och hennes första 16 månader i livet...

Tillbaka till nutid igen. Sedan i måndags är det helt mjölkfri kost som gäller för Alvisen och hittills har det gått kanon! Hon älskar Carlshamns Soygurt med jordgubbssmak och slevar i sig den på ett ögonblick. Vi köpte en mjölkfri gröt från Nestlé (Sinlac) och den var hon lite tveksam till först men ikväll åkte alltihop rätt ner i lilla magen snabbt och lätt. Jag la i lite blåbär och hallon vilket nog gjorde det lite smarrigare. Jag tycker själv att gröten är rätt söt och god faktiskt :) Vällingen blev EnaGo och även den slinker ner utan några problem. Det enda negativa med mjölkfri kost är utan tvekan priset. Rejält mycket dyrare är det ju med sådana produkter. Det är ju nödvändigt så bryr jag mig inte om hur mycket det kostar såklart men det har givit mig en förståelse för hur de familjer med allergiska barn har det på matkontot.


Jag gillar denna nya utmaning att planera middagar och leta mjölkfria produkter men hela tiden går jag runt här hemma och undrar om vi gör helt rätt eller om vi missar nåt. Men den känslan släpper nog efterhand. Alvas förskola är grymma på att laga specialkost fick vi veta idag så det känns tryggt! Nu ska vi bara fixa ett intyg från doktorn på barnmottagningen också att lämna där.

Nu ska jag ge mig på bok nr 22 av 47 i Isfolksserien!

Godafton fina ni!

1 kommentar :

  1. Tänk att lilla skruttan börjar på dagis nu!! Jag tycker det var nyssens hon kom till världen och nu är hon en klok liten tjej redo för polarna på dagis. Hon kommer att älska det, åtminstone så som jag känner Alva. Nyfiken, glad, göra likadant, ser upp till äldre barn och trygg m. nya vuxna. Lycka till Alvisen! Pok "faster" Jenny

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ