4 september 2012

Sko-tips inför höst & vinter

Att köpa höst- & vinterskor till ett barn är ju nåt nytt för mig och jag har med sunt förnuft och läsförmåga kommit fram till vad ett barn som strax ska börja på dagis behöver på ett ungefär. Eftersom vi köpte Alvas sommarskor på SkoRönne här i stan och jag var väldigt nöjd med deras kunskap och bemötande så gick jag igår dit för att kolla ut utbudet och höra vad de hade för tips att ge. Jag tyckte egentligen att det var kanske lite i tidigaste laget att köpa vinterskor men tydligen var det en bra tidpunkt att köpa i september eftersom det sen blir ganska utplockat. Så helt ute och cyklade var jag inte. Vanliga regnstövlar visste jag ju att Alva skulle behöva så ett par supersnygga Tretorn köptes på studs.

349kr

Fodrade regnstövlar däremot var jag lite osäker på vad gäller hållbarheten och så vid minusgrader mm. Mycket god hjälp fick jag med detta då de visade mig en allvädersstövel vid namn "Slusher" som, till skillnad från vanlig gummistövel med foder, tål både väta och minusgrader betydligt bättre! Den sitter även väldigt bra och ger ordentligt stöd för lilla foten. Det var minsann ingen sko jag hört om tidigare så den var liksom given att köpa. Priset var verkligen inget att klaga på heller!

299kr


Tydligen var det en perfekt dagissko men samtidigt skulle man inte bara använda den utan byta varannan dag med en vintersko som andas (vilket en sko i gummi ju inte gör utan all fukt stannar inne i skon och det är inte bra för en liten fot, eller vilken fot som helst för den delen). Detta ledde till att en mycket fin Pax-känga (mitt favoritmärke när det gäller barnskor) också köptes. Den är både stabil i sulan, ger bra stöd för foten och andas som bara den! :)

499kr

Ett par skor att ha när Alva ska bort, bara sitta i bilen mm är ju också bra att ha. Då behövs ju inga kvalitetsskor i de lägena när hon inte ska gå så mycket. Dessa söta fodrade finns på H&M för 99kr!



Jag tänker att det måste ju finnas fler förstagångsföräldrar som är lite vilse i kläd- & skodjungeln nu inför höst och vinter och kanske dagisstart som jag var. Kanske kan detta hjälpa någon tänker jag! Nu är jag ju plötsligt ett proffs och Alva lär varken vara blöt eller frysa om sina små fossingar denna höst & vinter!

4 kommentarer :

  1. Campadre hade Tretorn på kampanj. Köpte Theos fodrade stövlar för 150kr:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va bra! Dessa är inte fodrade som jag köpte men fick i alla fall 20% rabatt. Alltid nåt! Eftersom Slusher är bättre än vanliga fodrade gummustövlar när det blir minusgrader så valde jag hellre de framför Tretorns fodrade faktiskt. Passar ju hela vintern då. Hörde att Alva bråkat lite med Theo idag :) I

      Radera
  2. Fina skor du har köpt. :D
    Det är konstigt det där med fodrade stövlar, William kan inte ha dom..
    Det går inte han har för tjocka ben. ;)
    Men det funkar bra utan med han får ha raggisar i stövarna eller vinterkängorna. :D

    Tack så mycket jag hoppas att det går över fort för detta är inte så kul att ha. :S

    kram

    SvaraRadera
  3. Kul att du är med i min nya tävling!

    Och tack för att du sa till om länken som inte funkade!
    Nu har jag iaf fixat till det :)

    God natt!

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ