4 september 2012

Lite sjuk & tandis

Igår började jag känna mig lite täppt i näsan och skum i kroppen och tidigt imorse fick jag feber, ont i öronen och huvudet. Så det var liksom bara till att stanna hemma från jobbet vilket jag verkligen avskyr. Känns inte bra alls men vad gör man? Nu börjar de alltså igen, mina evinnerliga förkylningar p g a att jag har astma och är så tramsigt känslig för allt. Alva har varit lite förkyld nu några dagar och det är väl det som hoppat på mig nu. Hoppas på att febern är väck till imorgon så jag kan arbeta igen. Man ska helt enkelt inte jobba med feber i kroppen och verkligen inte när man riskerar smitta ner både kollegor och patienter. Ska vila massor idag i alla fall.

Alva träffade ju en tandsköterskan igår (jag trodde det var tandläkarbesök vi skulle på) och det gick hyfsat bra. Vi pratade mest om tandborstning, vikten av att inte låta Alva småäta eller ge henne annat än vatten om hon är törstig mellan måltiderna och att absolut inte låta henne dricka saft eller ge henne godis mm. Ja alltså sånt vi redan är väldigt noga med. Alva tvingade på sköterskan sin kanin hela tiden och snackade på som vanligt. En riktig snackis tyckte tandsköterskan att hon var :) Jo hon har en hel del att säga vår lilla snacketolva till dotter. När det väl var dags att kika på tänderna då knep Alva minsann ihop munnen ordentligt och allt vi övat var som bortblåst. Anledningen var de väldigt lila handskar som sköterskan drog på sig strax innan undersökningen. Klart man inte vill öppna munnen för de där liksom! Men det gick bra efter några sekunder. En tandborste rikare gick vi sedan därifrån och blir kallade först när Alva är tre år igen.

På eftermiddagen kom svärmor hit och vi gick ner på stan en sväng för att fika och köpa skor till Alva, några kompletterande grejer till hennes höst- & vintergarderob samt en ett-årspresent då det vankas kalas på lördag för Alvas "plastkusin" Leija. En mysig eftermiddag blev det och vädret var verkligen ärligt. En sensommardag när den är som bäst.

Förresten, det kommer ett alldeles eget inlägg om skoköpen till Alva. Jag tycker det är viktigt med bra höst- & vinterskor men det är inte så lätt att veta vad man ska ha. Men jag fick bra tips i skoaffären så jag tänkte dela med mig ifall fler förstagångsföräldrar kan bli hjälpta av det. Det kan väl inte bara vara jag som tycker det är mycket att tänka på nu när dottern springer runt i alla väder och ska börja på dagis mm. Mycket behövs och det ska vara bra grejer dessutom.

Nu ska det vilas men ni hör mer ifrån mig senare.

/Eva ღ ♪♫

1 kommentar :

  1. Usch för elaka förkylningar! Är så mycket mer känslig nu när jag är gravid.. Emma är lite snorig och jag blir jätteförkyld! Mycket orättvist!

    Krya på dig!

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ