23 september 2012

Härlig helg & Ett, två, tre

Har ni haft en fin helg?? Vår helg har varit riktigt härlig på alla sätt och vis! Mysfrukost i lördags med Kleffi och medan det revs och bankades i källaren så grejade Alva och jag här hemma samt gick en promenad i värsta störtskurarna. Efter lunch mötte jag upp Sanne i stan för en eftermiddagsfika och lite kompletterande shopping till Alva på H&M. Det var riktigt mysigt med höstfika på A Piece of Cake men klumpeduns som jag är resulterade besöket där i en lårkaka efter att jag gick rätt in i en soffa. Mycket dumt egentligen. Min mor kom sedan med bussen och vi möttes upp i stan. En runda hemom blev det och på den tiden hann mamma lära Alva räkna. Hon härmar ju allt nu och mamma blev lite snopen när hon räknade tågvagnar i en bok genom att peka och räkna högt och Alva direkt snappade upp detta och pekade med sitt lilla finger och sa "eee, tååå, teee". Som sagt hon härmar som bara den nu och snappar upp så galet mycket mer än vi tror. Ber till Gud gör hon också frenetiskt efter att de på musiklekgruppen avslutar varje gång med att knäppa händerna och be "Gud som haver". Detta tar Alva på största allvar! Nu kom jag visst av mig =) Efter all räkning gick vi en sväng till Goggi (Alva for upp och ner ur vagnen med andra ord denna dag) för att fika och dansa till grekisk musik (något som Alva gillar har det visat sig). Vi åt god middag här hemma på kvällen och hade trevligt sedan skjutsade jag mamma till stationen.

Idag startade vi dagen med att mysa urlänge i sängen. Hela natten har regnet öst ner (ja vi har ju vaknat en hel del gånger) och i morse var inget undantag så vi var inte alls sugna på att gå upp. Alva, som annars är pigg som en mört när hon vaknat och formligen flyger ner från sängen, ville faktiskt inte alls gå upp heller. Hon satte sig upp och kikade mot fönstret där regnet smattrade vilt men slängde sig genast ner igen och gosade liggandes på mitt bröst i nästan en hel timme medan jag kliade henne i håret och nacken. Alltså hur mysigt kan man ha det?! Regnandet avtog till slut och vi kravlade oss upp för att ta tag i tvätthögen och andra saker som skulle fixas. Vid ett-tiden kom Fina Tina hit på fika- och pratstund. Alltid så kul att träffa henne och mysigt att se hennes mage växa. Ska bli spännande att sen få träffa den som bor där inne!

Vid 15-tiden stod Monica och lilla Astrid här utanför redo att cykla till barndansen med oss. Alva var inte alls på danshumör den första halvan av tiden men sedan släppte det och hon lekte tiger, flygplan och dansade låååångsamt och svajande till tonerna av "Teddybjörnen Fredrikson". Direkt efter dansandet körde vi till min far och Åse. Det bjöds på varm choklad med grädde och hembakade kanelbullar. Mums mums! Alva höll låda och fick även bekanta sig med Affe, en stor fin hund som inte inser sin storlek riktigt och önskar han var en liten mopp som kunde ligga i ens knä hela tiden. Världens snällaste och keligaste hund är han men Alva uppskattade icke att bli slickad i ansiktet av en gigantisk hundtunga. Däremot var han fin att klappa och intressant att kika på.

Kvällen avslutades med en övertrött Alva och ett par söndriga Vogue-glasögon. Mitt fel som låtit glasögonen legat framme men eftersom det är nästintill antika och jag borde köpt nya för alltför många år sedan så var det bäst som skedde. Imorgon ska det provas ut ett par nya bågar som inte får komma nära dotterns nyfikna fingrar i fortsättningen.


 
 
Det var minsann ingen dålig helg inte och dessutom har jag ju en oerhört begåvad, snart 16-månader gammal, dotter som redan lärt sig räkna ;)
 
Kram & Natti!
 /Eva ღ ♪♫

2 kommentarer :

  1. Sjukt fin blogg!

    Lust att göra ett blogkeen eller bloglovin byte?

    keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Låter som ni haft en riktigt härlig helg :) Emma har också börjat försöka härma det vi säger numera och det låter så roligt :D

    Kram

    SvaraRadera

ஜ Tack för att du tittade in här & Välkommen tillbaka! ஜ